Selecteer een pagina

Mijn lieve lezer. Ooit starten ik met mijn opleiding tot hulpverlener en coach om mensen te helpen een hogere kwaliteit van leven te vinden door zichzelf als het centrale punt te erkennen. Nog steeds heb ik enorm veel passie voor het vak maar momenteel begeef ik mijzelf in een periode waarin ik mezelf centraal heb gezet. Ironisch eigenlijk he? Voor veel coaches en hulpverleners is dit toch een bekende valkuil; jezelf voorbij rennen terwijl je dondersgoed weet wat de gevolgen daarvan zijn. Geen zorgen hoor, het gaat heel goed met me! Sinds ik deze ruimte voor mezelf inneem voel ik me zo veel beter dat ik dit voor onbepaalde tijd ook even zo laat.
Ik krijg met regelmaat mails binnen via mijn aanmeldformulier voor een coachingsgesprek waarbij ik de afzender moet vertellen dat ik momenteel niet beschikbaar ben. Toch stuur ik meestal wat tips en trucs mee waar de persoon in kwestie zich op kan gaan focussen om een fijner, langzamer, bewuster en authentieker leven te leiden waarbij rekening gehouden wordt met het hoogsensitief zijn. Vanochtend bedacht ik me dat deze tips en trucs eigenlijk perfect materiaal zijn voor een blog. Ook zal deze informatie in mijn boek terugkomen, maar een boek schrijven is een groot project en ik wil jullie de informatie uiteraard niet onthouden. Dus ben jij klaar om wat bewustzijn en kleine liefdevolle stappen en veranderingen in je leven aan te brengen? Dan lees nog even verder!

Hoe wordt jij dagelijks geprikkeld?
Zonder dat je het bewust waarneemt ontvang je de hele dag prikkels via je zintuigen. Je analyseert ze niet allemaal maar je registreert ze wel. Zo kan je hoofd snel vol zitten en je energie rap op zijn. Daarom is het super nuttig om te weten welke van jouw zintuigen extra gevoelig zijn en hoe jij de prikkels die via deze zintuigen binnenkomen kunt beheren. Maar ook is het van belang hoe je juist wél geprikkeld wilt worden. Ik ga zelf bijvoorbeeld enorm goed op zachte stoffen. Zowel kleding als dekentjes etcetera. Ook knal ik iedere dag tussendoor wat muziek aan waar ik lekker op ga en van wil bewegen, geluid wat me energie geeft. Tijd voor mezelf is ook de sleutel tot meer rust in mijn hoofd en lijf; even enkel op mezelf afstemmen en me-time nemen.
Maar vergeet zeker niet welke prikkels juist energierovend kunnen zijn. Een voorbeeld: ik ben ontzettend licht gevoelig. Als ik buiten ben maakt het niet uit of het zonnig of bewolkt is; ik kom thuis met een vouw tussen mijn wenkbrauwen. Een zonnebril meenemen is een kleine moeite, maar ook heb ik brillen met blauwe en roze glazen, eventueel voor binnen wanneer er fel licht recht op m’n bol schijnt. Daarnaast zijn mijn oren erg gevoelig voor de wind. Geluid valt mee, maar wind in mijn oren vind ik echt niet chill. Daarom heb ik altijd oordopjes en eventueel een koptelefoon bij. Kan ik ook nog mezelf lekker afsluiten met een muziekje of een podcast. Ook heb ik bijna altijd dorst. En als ik eenmaal dorst heb moet ik drinken want anders eist de dorst mijn concentratie op. Hierom heb ik altijd een fles water bij me.

Het zijn voor mij kleine aanpassingen maar het maakt mijn leven wel een stukje relaxter en ik raak minder snel overprikkeld als ik op deze manier rekening met mezelf houd. Onderschat nooit de waarden van kleine stapjes! Let de komende week eens op het volgende:

  • Welke prikkels irriteren je of trekken op een negatieve manier je aandacht? Hoe kun je dat voorkomen?
  • Welke prikkels voelen juist erg prettig? Hoe kun jij jezelf deze prikkels dagelijks toedienen?
  • Als je overprikkeld raakt; neem je de ruimte om even te ontprikkelen? al is het maar 10 minuten? Zo niet; hoe komt dit? waar voel jij je door tegengehouden? Zo wel; wat zou je nog toe kunnen voegen aan je huidige ritueel om er nog meer uit te halen?

 

Hoe besteedt jij jouw tijd?
We vergeten het makkelijk; we besteden gemiddeld genomen ⅓ van ons leven aan slapen, ⅓ aan werk en ⅓ hebben we “vrije tijd”. Ik zet dit tussen haakjes omdat we als westerlingen en hoogsensitieve personen vaak het gevoel hebben dat we in die tijd ook nog vanalles moeten. Maar los van wat je denkt dat er van je verwacht wordt; wat zou jij met deze tijd willen? Tijd is kostbaar en tijd voor jezelf indelen zoals dat voor jou ideaal is is noodzakelijk om je blije hormonen te blijven stimuleren. Wanneer jij geleefd wordt door verwachtingen van buitenaf in dat beetje tijd voor jezelf is het logisch dat jij je leeg gezogen gaat voelen. Ga daarom voor jezelf na waar je allemaal energie en tijd in steekt en wat je hiervoor terug krijgt. Het moet iets opleveren. En daarmee bedoel ik niet geld of een ander materialistisch iets, ik bedoel dingen als een goed gevoel, fijne energie, inspiratie, motivatie, beweging etcetera. Wanneer een activiteit of persoon je enkel energie kost is het tijd om na te denken over hoe je dit samen kunt veranderen of om het los te laten. Hoogsensitieve mensen hebben de neiging om zich bij de minste of geringste beslissing waarbij zij zichzelf prioriteit maken in plaats van een ander erg schuldig en egoïstisch te voelen. Ik ben zelf ook enorm bekend met dit gevoel, toch volg ik hierbij mijn verstand en vertel mezelf dat mijn leven in eerste instantie om mij hoort te draaien en dan pas om anderen. Wanneer ik dit niet doe blijf ik mezelf onderuit trappen door weinig energie en concentratie te hebben en me onrustig te voelen in mijn emoties en lijf. Daar is niemand mee geholpen toch?

 

Hoe groei jij?

Ik weet het, dit is een cliché. Maar zo ontzettend waar. Blijf jezelf ontwikkelen en uitdagen, door kleine overwinningen, eureka momentjes en successen groeit ons zelfbeeld en voelen we ons sterker en weerbaarder. Daarom vraagt ook praktisch iedere coach of hulpverlener aan je om doelen te stellen en om dat doel te behalen kleinere subdoelen te stellen. Kleine haalbare stappen zetten richting het grotere doel is altijd een betere weg dan met enorme passen recht op je doel afstevenen. De weg naar je doel toe is misschien zelfs belangrijker dan het doel zelf, want onderweg is waar je jezelf leert kennen en bewustwording ontstaat. 

Toch kunnen we vaak maar moeilijk objectief naar onze eigen groei kijken. Als we onszelf moeten beoordelen zijn we vaak erg kritisch op dingen die niet helemaal soepel zijn verlopen en wuiven we de successen een beetje weg. Daarom is het altijd een goed idee om samen met iemand doelen op te stellen en hier naartoe te werken. Dit kan ook met een vriend zijn die dezelfde behoefte tot groei heeft, elkaar stimuleren en wijzen op de dingen die we zelf niet zien is een mooie stok achter de deur om gemotiveerd te blijven. Maar maak het ook niet te groot en te moeilijk! Wanneer je veel meer van jezelf eist dan dat je op dit moment kunt geven wordt iets wat een succeservaring had kunnen zijn al snel een domper. Ook hier kun je elkaar op attenderen.

Samengevat:

  • Aandacht voor hoe je geprikkeld wordt;
  • Bewust je tijd en energie besteden;
  • Ruimte voor spelenderwijs groeien;
  • Bewust zijn van wat JIJ nodig hebt. Daarna komt de rest.

Als jij graag bewuster voor jezelf wilt zorgen neem deze tips de komende weken mee en neem alles bewust waar. Geef jezelf toestemming om hier aandacht voor te hebben, je leest deze blog niet voor niets. Jij staat aan het stuur, nu is het tijd om je koers te gaan bepalen! Succes <3