Selecteer een pagina

Een veel gestelde vraag: hoe weet ik nou zeker dat ik écht hoogsensitief ben?! Een logische vraag ook.
Hoogsensitiviteit is namelijk geen diagnose die je vast kunt laten stellen door een psychiater. Hoogsensitief is wat je bent en niet iets wat je hebt. Opvallend is ook dat de meeste mensen die ik spreek over HSP me zeggen dat ze hoogsensitief “denken” te zijn. Alsof zeggen dat je het weet het te groot maakt. Gevoeligheid ansich is sowieso iets wat we liever bagatelliseren dan serieus nemen en de ruimte geven. Deze blog is bedoeld om handvatten geven om zelf beter te beoordelen of je hoogsensitief bent zodat je het net zo serieus neemt als dat je anderen waarschijnlijk serieus neemt. 

Oja! Ik heb ook op de planning staan om met mijn webdesigner te werken aan een HSP-test voor op de website. Mijn doel is om de website zo compleet mogelijk te maken en jullie te voorzien van de informatie over hoogsensitiviteit die jullie nodig hebben. Hopelijk kan ik snel vertellen dat de test in de lucht is!

En dan nu over naar de titel van deze blog. Om zeker te weten dat je hoogsensitief bent kun je jezelf een aantal vragen stellen;

  • Hoe ver terug gaan mijn herinneringen (of die van je familie etc) als het gaat om mijn gevoeligheid? Hoogsensitief ben je namelijk heel je leven en niet plotseling. Wanneer je plotseling een stuk gevoeliger bent geworden of emotioneler bent kan het zijn dat dit ergens door getriggerd wordt. Een burn-out kan bijvoorbeeld dezelfde soort symptomen geven als HSP maar dat wil niet zeggen dat je daadwerkelijk HSP bent. Uiteraard zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld mensen die hun gevoeligheid lang hebben moeten onderdrukken door hun omstandigheden. Toch zijn er vaak wel kenmerken vanuit de jeugd te herleiden naar “verborgen sensitiviteit”. Een sensitief kind voelt bijvoorbeeld vaak al op jonge leeftijd aan hoe zij zich moeten verhouden tot de emoties van anderen, dit kan ook een reden zijn waarom een kind zijn eigen gevoeligheid naar de achtergrond schuift.

  • Hoedanig ervaar je zintuiglijke overprikkeling? Prikkels komen namelijk erg hard binnen via de zintuigen wanneer je HSP bent. Per zintuig verschilt het ook hoeveel impact dit heeft. Let wel; dit is niet enkel een kenmerk van hoogsensitiviteit maar ook van ADHD/ADD en ASS. Het geeft dus geen uitsluitsel.

  • Hoe veel impact heeft je gevoelswereld op je? De meeste HSP hebben niet alleen een levendige gevoelswereld maar hebben er gemiddeld genomen er ook een handje van om te internaliseren. Dat wil zeggen dat hij hun gevoel of de gevoelens van anderen op zichzelf betrekken en aan zichzelf wijten. Zij proberen de oplossing binnen zichzelf te zoeken in plaats van hun gevoel te delen (ál het gevoel, niet 20%) en zullen niet zomaar met de vinger naar een ander wijzen als zij hun eigen aandeel nog niet hebben kunnen concretiseren. Daar moeten vaak nog een paar gedachten stormen over gaan.

  • Hoe veel impact heeft de gevoelswereld van een ander op je? HSP betekent voor velen van ons dat het ons iets uitmaakt hoe anderen zich voelen en hij zij dingen beleven. Vaak maakt dit voor ons zeg maar best wel héél veel uit. Hierdoor zijn we snel geneigd om pleasend gedrag te vertonen en een ander eerder te sparen dan jezelf. Een HSP zijn empathisch vermogen is meestal erg op de buitenwereld gericht.

  • Hoe sterk is je intuïtie? Vaak weet onze intuïtie iets eerder dan wijzelf weten. Dat welbekende onderbuik gevoel dat je vertelt dat iets niet helemaal klopt aan een verhaal, situatie of persoon. Of dat gevoel dat je leidt tot iets (goed of slecht) wat je niet kunt uitleggen maar waarvan je wel sterk voelt dat je het achterna moet jagen. Sterk sfeer en energie aan kunnen voelen en dit niet kunnen negeren. Veel hoogsensitieve personen zijn al vaak tot de conclusie gekomen dat ze beter naar hun onderbuikgevoel hadden moeten luisteren omdat deze hun beste raadgever is.

En stel nou, je vult de HSP-test in en het blijkt dat je nét niet genoeg kenmerken hebt om volgens de test te kunnen vaststellen dat je hoogsensitief bent. Dan zegt dit nog steeds niet alles. Wanneer je bij de kenmerken die je wel kunt aanvinken meteen ontelbare voorbeelden kunt bedenken dan zegt dat meer dan één of twee kenmerken minder herkennen. Vaak weet je wel dat je hoogsensitief bent maar heb je de externe validatie nodig om het zelf serieus te nemen en hardop uit te durven spreken. Maar vertrouw op dat gevoel. Ook een HSP coach kan niet in één sessie met zekerheid aan je vertellen dat je hoogsensitief bent. Wel kan een HSP coach met je doornemen waar je uitdagingen liggen en waar jij wellicht je twijfels hebt over of jij je sensitiviteit hoogsensitiviteit kan noemen. Op basis daarvan kun je samenvoegen wat je al zeker weet en langzaam maar zeker wennen aan het idee dat je HSP bent, of niet.

Mede door de stigma’s die op hoogsensitief zijn gekleefd zitten is het niet altijd makkelijk om je gevoeligheid uit te spreken in een westerse cultuur. Mij kosten het drie jaar voor ik het uit mijn strot kreeg, bang dat men zou denken dat ik niet sensitief en sterk tegelijkertijd kon zijn. Maar onthoud: het tegenovergestelde van gevoelig zijn is niet “zwak zijn”. Het tegenovergestelde van gevoelig zijn is ongevoelig zijn. Dan is gevoelig zijn toch echt wel meer wenselijk!